Saturday, August 30, 2008

satu kenangan yang indah


Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang....


Alhamdulillah dengan izinNya dapat juga aku bersama2 family tersayang blik ke kg 2 hari yg lpas....


best yg teramat laa...walaupun wan dah xda,,tapi suasana kampung tu tak pernah berubah,,mgkin sebab wan sakit dan jarang ada bersama ngan kami..


Tujuan aku ngan family blik kg kali ni coz mak su dan yg lain2 wat kenduri untuk arwah wan yg dah genap 1 lebih meninggalkan kami smua...


Rindu juga aku kat wan=)hehehee....


Aku ngan adik aku yg intan tuh,,,bz gler arr kat sana.. Aper taknyer,,sdara kat sna tak ramai,,harapkan kami jer untuk membantu...


Walaupun aku tak tau masak,,wat sumbangan tok sediakan bahan masakan pun jadilah..kahkahkah...


Ngah aku ngan intan bekkkk puner dok lepak kat atas buayan(betul ker ejaan nih?bantai jelah),,,dtg la mak cik aku yg dah aku tgk cam KETUA PENGARAH KENDURI kat sna,,,kih kih kih...jgn marah maklong=) peace!!!


Tak pasal aku kna perah santan!!!! tu la,,,org suh aku masak aku tak tau,,perah santan jelah.. Nie da kira second time la aku wat kerja nih... Susah tahap cipan arr.... Sakit tangan aku,,cam da nak tercabut,,,..


Akhirnya sambil pot pet2 dan makan aiskrim seposen tuh...siap jugak kerja aku.. Dapat la sebaldi santan... Berjaya jugak=)


Habis jer,,aku terus ajak adik aku blah g umah wan teh..haaa,,kalo nak tau, wan teh nie kira sdara bau2 bachang jer ngan aku.. tapi dri kecik memg favourite aku g umah wan teh.. (ska mintak buah koko..mmmm, sedapnyer...)


Tp sygnyer,,wan teh lak xer.. Hampa toi.. Bak kata to teh,,wan teh g tolong kwn dier wat bekam... Ntah2 wan teh yg bersalin..hahahaahaaaa


Kenduri tue sangat2 menyeronokkan.. maklum jelah,,wat waktu malam.. Ngan lauk2 yang agak mantap malam tuh...


Sementara org dok bertahlil,,aku ngan intan dok kat luar kemas2..tbe2 cam ada lembaga jer kat dlm gelap tuh,, punyerlah suspen aku.... JENG JENG JENG!!!


Nak tau saper tuh???


Wan teh daaa.......lupiksnyer wan teh... Akhirnya dapat gak aku jumpa wan teh. Terkabul hajat di hati=)


Sebelum blik,,sempat aku jengah2 sepupu aku yg geng ngan aku waktu kecik dlu... Tapi da x beshh r, da malu2 kucing ngan aku.


k la,,tok tatapan sumer.. Nie la wan teh yg comei tuh!!!

Saturday, August 23, 2008

Tangisan Dan Air mata..


Tiada siapa yg ingin menitiskan air mata tanpa sebab..
Apa yg aku rasa kini hanyalah kepedihan yg sgt2 menguji keimananku..
Seandainya aku diberi pilihan untuk memilih antara tangisan dan air mata..
Sudah semestinya aku memilih tangisan..
Biarlah aku menangis,,tp tidak sekali aku akn titiskan air mata yang bg aku bermakna aku seorang yang kalah dan lemah untuk menguasai diri aku sendiri..
Ya ALLAH... Andai cubaan ini sgt2 berat buatku...
Kuatkan imanku untuk menghadapi dugaanMu..
Akan aku redupkanmataku...
biarlah gelap duniaku buat seketika,,,
Jangan sesiapa nampak setitis air mata mengalir dari pipiku..
Biarlah mereka kata aku egois,,tp bg aku...
Tangisan dan air mata ini hanya aku yg tahu...
Disebalik tangisan dan air mata,,
Ada cerita yg tersembunyi...
Tiada siapa yang tahu..
Tiada siapa yg mengerti...
Hanyaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaakkkkuuuuuuuuuu=(

Wednesday, August 20, 2008

just simple video

video

Seorang pak long

salamualaik..
hmm...sedang owg2 dewasa yg lain sibuk wat persiapan untuk kenduri esok,,sempat pulak aku curi sedikit masa untuk menambah2 sedikit info kat blog aku nie=) sebenarnya,,kenduri nie hanya untuk kenduri menyambut bulan Ramadhan yang mulia dan bakal menjelang tak lama lg..samping tue plak kenduri nie khas buat arwah nenda dan datukkda terchinta...

ok la...sebenarnya aku nak kongsi ckit citer pasal keadaan kat rumah aku skrg nie,,hehehe..bising betul mulut makcik2 yg hadir ptg nie untuk proses mengopik bawang dan mereka juga turut memproses ketupat..hahahaa,,,kelakar diorg nih,,,

sedang asyik dok bersembang ngan owg2 dewasa nih,,, tbe2 ad sowg jiran aku nih yang agak kesian laa,,,aku gelarkan dia sebagai pak long..paklong nieh suami kpd maklong...hehehee...xkan maklang plak kan...

aku x pasti ngan penyakit dia,,tp keadaan dia skrg seakan2 budak2 yg tak tau paper..bila dia jumpa budak kecik jer,,,dia jerit2 pastu dia agkat2 budak tu..sebab tu bdk2 takut nak lalu depan dia..

keaadaan paklong memang sgt2 kesian...yg kelakarnya kan,,tiap kali dia jumpa aku ngan adik2 aku yg lain,,dia mesti mintak rm1..ayat dia cm ni..."tanya ckit blh tak,,,mintak singgit haaa..aku nak g jalan2..." pastu panjang lebar lg dia cter pasal tambang nak g jalan tuh bper laaa,,,,pastu ada satu hr,,aku ngan adik2 aku ngah kemas2 batu konkrit kat luar umah aku..tbe2 paklong pun datang,,,aku malas nak layan, aku pun suh la adik aku bg dia duit suh dia blik..adik aku pun dengan penuh kesengalannya bg paklong duit 30 sen!!!!

biasa la kan,,owg tak keja mane ada banyak duit...pastu paklong kata cam nih.."alaa 30 posen xnaak,,nak rm1...30 posen xlpas nak g masjid tanah.nah,,amik balik duit kau"..

huh,,berasap telinga aku dengar....eh,,mak pgil la,,t aku smbg cter nih yer...

to be continue...

salam ramadhan buat semua..bulan Ramadhan Yg penuh Barakah




Khas buat semua sahabat-sahabat seperjuangan di KTIAM,,, selamat menyambut Ramadhan yang mulia..


Marilah kita beramai2 mengimarahkan ramadhan ini dan memperbanyakkan amal ibadat..


hayatilah ramadhan ini sebaik-baiknya., manalah tahu tiada lagi ramadhan buat kita nanti...

Tuesday, August 19, 2008

Semalam vs Kelmarin


A : Semalam aku nampak kau dengan awek aku kat sinepleks.

B : Betul ke keu nampak?

A : Betul. Aku nak tegur, tapi engkau berdua jalan laju sangat dan masuk Teater 2, aku masuk Teater 3.

B : Tapi semalam aku tak pergi tengok wayang, aku tidur aje di rumah.

A : Sahihlah. Aku cam awek kau tu. Dia pandang kat aku. Engkau masa tu pandang ke lain. Memanglah aku tak nampak mukma engkaudan orang pula ramai, tapi aku cam awek kau tu..

B : Betul ker? Tapi semalam aku memang tak keluar rumah.

A : Habis awek kau tu keluar dengan orang lain ker?

B : Ini yang aku hangin nih! Siang dah tengok wayang dengan aku, malam pergi lagi dengan budak lain.

A : Malam tadi dia pergi lagi?

B : Eh, tadi kau juga yang kata jumpa dia semalam?!

A : Memang aku jumpa dia semalam. Tapi siang, bukan malam.

B : Ooo.., kelmarin. Kalau kelmarin memang aku ada keluar dengan dia.

A : (Dalam hati) Apalah dia ni, orang kata semalam dia kata kelmarin.



sedikit informasi : Bagi dialek utara dan Kelantan, semalam bermaksud malam tadi dan kelmarin adalah hari sebelum hari ini. Bagi tempat-tempat lain, semalam bermaksud sehari sebelum hari ini dan kelamarin beraksud dua hari yang lalu=)


khusus buat sahabat-sahabatku yang bergelar muslimah...
Jadilah seperti mawar berduri..
cantik bila dipandang..tapi sukar untuk dipetik...
warnanya yg memikat hati..tapi bahaya,,pastikan tercedera tangan si pencuri jika dicuri...

Thursday, August 14, 2008

Aku Bahagia Menjadi Seorang Muslimah


alahai Menantuku...

pak kasim seorang yg tamak harta.. dia menawarkan anak dara suntinya yg cun melecun kepada golongan yg kaya raya sahaja.. suatu hari datang la seman, seorang usahawan muda ingin melamar anak pak kasim. beliau cukup sifat tanpa cacat cela tetapi beliau malas solat. setelah 3 hari berkahwin.. seman masih duk kat umah mentuanya. setelah azan maghrib berkumandang..pak kasim mengajak seman utk solat maghrib berjamaah. seman gelabah.. sebelum ini dia tak pernah solat. lalu seman masuk ke bilik untuk menemui isterinya. "yang.. camner ni.. abg tak penah solat ni" "takpe bang.. abg ikut je ape yg ayah buat" isterinya berbisik perlahan.. seman pun keluar untuk solat bersama pak kasim. setelah pak kasim takbir.. seman ikut takbir...lalu pak kasim membaca surah alfatihah.. "bismillahirrahmanirrahim..." seman pun turut membaca bismillah dengan lantang... "bismillahirrahmanirrahim..." aisyh! pelik menantu aku ni. mazhab mana yg dia ikut? setahu aku imam je yg baca kuat.. getus hati pak kasim.. pak kasim buat selamba. dia terus membaca surah al-fatihah. seman pun turut membaca surah al-fatihah dgn kuat seolah-olah seorang budak yg baru nak belajar mengaji. pak kasim pelik.. lalu dia terus berpaling ke belakang utk melihat seman. seman turut berpaling ke belakang kerana mengikut gerak langkah pak kasim. "ish! gila ke menantu aku ni??" pak kasim berjalan ke depan utk menjauhkan diri dari seman. seman turut berjalan ke depan mengikut langkah pak kasim. pak kasim terus melarikan diri melalui pintu depan dan terus menuju ke sawah di tepi rumahnya. seman terus berlari mengejar pak kasim sampai ke tepi sawah. tiba-tiba pak kasim tergelincir lalu jatuh ke dalam sawah padi. seman pun turut menjatuhkan badannya ke dalam sawah seolah-olah tergelincir. pak kasim pun terus bertanya kepada seman. "seman. apesal yg ko ikut aku sampai ke sawah ni?" "ayah.. susah ye nak solat maghrib ni. baru saya tau. sampai kena berlari.."


hahaha=)

Aku Ingin Beli Masa Ayah

Seperti biasa Harith, ketua jabatan di sebuah perusahaan swasta terkemuka tiba di rumahnya pada pukul 11 malam.Tidak seperti biasanya, Hadi, putera pertamanya yang baru belajar di tahun dua membuka pintu. Hadi nampaknya sudah menunggu cukup lama.
”Eh, kenapa belum tidur lagi?” sapa Harith sambil mencium anaknya. Biasanya Hadi memang sudah lelap ketika dia pulang dan baru terjaga ketika dia berangkat ke pejabatnya pada pagi hari.
Sambil mengekori ayahnya menuju ke ruang tamu, Hadi menjawab, “Hadi tunggu ayah pulang sebab Hadi mahu Tanya berapa gaji ayah?” “Gaji ayah? Ini mesti mahu minta duit lagi kan?” “taklah ayah. Saja Hadi mahu tahu ”. ”Ok, Hadi boleh hitung sendiri. Setiap hari ayah bekerja lebih kurang 10 jam dan dibayar RM 400. Setiap bulan ayah bekerja selama 25 hari, jadi gaji ayah dalam sebulan berapa?”
Hadi berlari sambil mengambil kertas dan penselnya dari meja belajar. ”Kalau satu hari ayah dibayar RM400 untuk 10 jam, beerti satu jam ayah menerima gaji RM40,” katanya. ”Pandai anak ayah. Sudah, sekarang cuci dan kaki masuk tidur, ” perintah Harith. Tetapi Hadi tidak berganjak. Hadi kembali bertanya, ayah boleh tak kalau Hadi nak pinjam duit ayah RM10?” ”Buat apa minta duit malam-malam macam ni? Janganlah macam ni, Hadi pergi tidur. Ayah sudah penat ni. Ayah nak mandi, lepas tu ayah nak tidur, esok ayah nak kerja lagi. Hadi pun pergi tidur ye. Esok nak sekolah.” ”Tapi ayah.........” Kesabaran Harith sampai ke kemuncak.
”Ayah kata tidur!” herdiknya mengejutkan Hadi. Anak kecil itu pun berlari menuju ke kamarnya. Usah mandi, Harith diburu rasa menyesal. Sebelum tidur, dia menjenguk bilik tidur Hadi. Anak kesayangannya itu sedang menangis. Di tangannya ada wang kertas RM10. Harith menghampiri si anak dan baring di sisinya sambil berkata, “Maafkan ayah nak. Ayah sayangkan Hadi. Tapi buat apa Hadi minta duit malam-malam begini? Kalau mahu beli mainan, esokkan boleh.jangankan RM10, lebih dari itu pun ayah boleh bagi. ”
”Ayah, Hadi bukan minta duit ayah,Hadi cuma nak pinjam je. Nanti bila tabung Hadi dah cukup, Hadi bayarlah balik dekat ayah.” Iyalah, tapiyang tulus ikhlas tu jauh lebih berharga bagi anak-anak jika dibandingkan dengan barang-barang mainan, telefon bimbit, atau yang lain-lain lagi.
”Habis tu Hadi ank buat apa dengan duit tu?” Tanya Harith lembut. “Hadi tunggu ayah dari pukul 8 lagi. Hadi nak ajak ayah main ular tangga. Tiga puluh minit jer. Ibu selalu cakap masa ayah berharga. Jadi Hadi mahu beli waktu ayah. Hadi buka tabung tapi ada RM10 je. Tapi sebab ayah cakap satu jam ayah dibayar RM40, kalau setengah jam RM20. Duit tabung Hadi kurang RM10. Hadi nak pinjam daripada ayah,” kata Hadi polos. Harith terdiam. Dia kehilangan kata-kata. Dipeluknya anak kecil itu erat-erat.

p/s: kasih sayang
begitulah...betapa saat ini ramai anak-anak yang merindukan saat-saat untuk meluangkan masa bersama dengan ibu bapa..kasih sayang lebih bernilai dari segalanya..

SENYUM SEJENAK=)

CERITA TENTANG SURAT

Tiga orang suri rumah tangga sedang berbual tentang anak masing-masing. Kebetulan anak-anak mereka semua bersekolah di sekolah asrama penuh.
”Anak saya tu, setiap kali kirim surat, hampir separuh daripada isi surat itu dia tulis tentang rindu sayalah, teringatkan keluargalah, teringatkan rumah dan macam-macam lagi,” kata suri rumah yang pertama.
”Aanak saya lagi hebat. Setiap kali dia kirim surat, kalau surat itu empat helai, dua helai surat sudah tentu dia akan bercerita tentang seronoknya tinggal di asrama tu, ” kata suri rumah yang kedua.
”Kalau macam tu,anak saya lagi hebat,” kata suir rumah yang ke tiga. ”Setiap kali anak saya tu menulis surat, dari awal sampai akhir dia pasti akan mengingatkan saya agar jangan lupa kirimkan duit untuknya!!”=)

Thursday, August 7, 2008

dari sahabat untuk sahabat...

hAri nie,,aku daapat satu berita yang gembira,,tapi dalam masa yang sama aku jugak sedih..huhuhuu...nak nangis jerk. secara tak sengaja hari nie aku dapat tau salah seorang sahabat aku akan pergi ke tanah suci untuk menunaikan umrah..itu sememangnya merupakan harapan siap umat islam yang beriman kepade penciptanya yang satu. Aku juga ada keinginan untuk sampai ke sana kelak..insyaallah jika ada rezeki. berita yang dia akan menunaikan umrah memang mengembirakan,,tapi aku rasa sedih sebab dia akan tinggalkan aku dan sahabat yang lain. Walaupun hanya untuk satu tempoh masa yang pendek,,api aku pasti akan merinduinya,,,rasanya tak perlu aku nyatakan namanya di sini..biarlah rahsia.hehehe..detik perkrnalan aku yang bermula kat KTIAM aku anggap sebagai satu yang sangat manis dan bermakna dalam hidup aku,,termasuk juga cousin yang memang aku sayangi dan juga seorang lagi yang aku gelar sebagai rara=)

ukhwah yang terbina antara kami sangat2 kuat sehinggakan aku rasa tak sanggup untuk menyakiti atau meukai hati slah seorang dari mereka..

buat sahabatku "bintun jamal",,semoga pemergianmu ke sana berjalan lancar,,selamat kamu pergi dan selamat kamu kembali...aku akan sentiasa merindui kamu...

aku harap,,kesihatan kamu baik2 sahaja di sanaa...aku takut aku akan meindui kamu seperti mana aku merindui wo dulu...tak nak nangis lagi da...aku sayang kamu dan harap ukhwah ini kekal hingga ke akhir hayat....aminnn

Saturday, August 2, 2008

teman.....


Ada masa kita perlu menangis agar kita tahu dunia ini bukan


hanya untuk ketawa,,ada masa kiter perlu menangis agar kita


tahu betapa bernilainya setitis air mata,,ada masa kita perlu


seorang teman agar kiter tak kesunyian,,dan ada masa


kesunyian tak kan buat kita lupa betapa bernilainya seorang


teman....


Friday, August 1, 2008

Asslamualaikum..w.b.t...Salam taaruf buat smua=)


Bila kau memandang segalanya
Dari TuhanMu yang menciptakan segalaNya
Yang menimpakan ujian
Yang menjadikan sakit hatimu
Yang membuatkan keinginanmu terhalang
Serta menyusahkan hidupmu
Pasti akan damailah hatimu
Kerana masakan ALLAH sengaja
Mentakdirkan segalaNya untuk sesuatu yang sia-sia
Bukan ALLAH tidak tahu betapa deritanya hidupmu
Retaknya hatimu..
Tapi itu mungkin itulah yang
Dia tahu hati yang sebeginilah
Selalunya lebih lunak
Dan mudah akrab dan dekat denganNya...

renung-renungkan

"bertolong-tolonganlah kamu membuat kebaikan dan janganlah kamu bertolong-tolongan membuat kejahatan"

banyak ilmu yg aku dpt hr nie dan insyaallah aku aku praktikkannya..
syukran Ya Allah kerana aku antara insan terpilih itu..

my daisypath

Daisypath Vacation Ticker

Al Quran..cahaya hati